Zevende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Zevende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Zevende week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

30 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Week 7: een week die voornamelijk in het teken stond van hard werken en als beloning een weekendje weg naar Stellenbosch!

Maandagochtend hebben Diede en ik een meeting gehad met onze supervisor van de Universiteit van Cape Town. Voor dit gesprek had ze ook een eerstejaars student geneeskunde uitgenodigd. Deze studie is overigens vergelijkbaar met onze opleiding verpleegkunde! Dit meisje (Carol) werkt naast haar studie op de ambulance en kan/wil ons helpen bij het inhoudelijke gedeelte van ons project. Sommige dingen worden in Nederland namelijk anders gedaan dan in Zuid-Afrika. Verder vertelde onze supervisor ons dat ze alle informatie in het Engels wil hebben, terwijl ze voorheen alleen de conclusie en aanbevelingen wilde. Hier gaat voor ons dus extra tijd en energie in zitten. We konden aan de bak! We hebben de hele middag gewerkt in de smoothiebar. Aan het einde van de middag zijn we naar de sportschool gegaan en 's avonds ben ik nog even verder gegaan met het vertalen van onze EHBO-cursus in het Engels.

Dinsdag is de dag dat we altijd naar de Sinenjongo-school gaan, maar het is nog steeds te onrustig. Een kleine indruk van wat er aan de hand is: illegale mensen zijn de township binnengevallen en zijn krotten gaan bouwen in de buurt van de school. De gemeente en de politie hebben met verf en granaten gegooid en hebben de krotten weer afgebroken. Die avond zijn er bedreigingen geweest naar onze school. De kerk naast de school is in brand gestoken met een oliebom. Ouders en studenten zijn 's nachts op school gebleven om de school te beschermen. De volgende dag zijn de illegale mensen opnieuw begonnen met krotten bouwen. Tot zover wij gehoord hebben is het nog niet opgelost. Ik vond het best heftig om te horen, eerlijk gezegd. Niet naar de townships dus en opnieuw een dag gewerkt aan ons project. 's Avonds zijn we naar Canal Walk geweest om te winkelen. Heerlijk, even ontspannen!

De planning van woensdag was vergelijkbaar met maandag. We hebben 's ochtends en 's middags gewerkt bij Honeybun en aan het eind van de middag wilden we gaan sporten. Ik was echter misselijk, dus ik heb een dutje gedaan terwijl Diede is gaan sporten. 's Avonds hebben we met de meiden een horrorfilm gekeken op de bank. Echt geweldig!

Mijn verslag wordt een beetje saai en eentonig, maar ook donderdag hebben we bij de smoothiebar gewerkt aan ons project. We wilden de inhoud van onze EHBO-cursus echt vandaag afronden omdat er voor vrijdag mooi weer was voorspelt. Aan het einde van de middag zijn Diede en ik weer naar de sportschool geweest en 's avonds is de groep op stap gegaan. Ik had geen zin, dus ik ben lekker thuisgebleven. Maar ik geloof dat ik heel was gemist heb! Er was iets met een condoom op de trap, haha! Stiekem toch wel spijt dat ik niet ben meegegaan, maar er zullen nog genoeg stapavonden komen.

Vrijdag zijn we naar het strand geweest, want dat was inmiddels alweer een paar weken geleden. Mijn huid is tot rust gekomen en een dagje strand heeft ervoor gezorgd dat ik weer een gezond kleurtje heb. 's Avonds hebben we met de meiden naar Costa! gekeken. Ik heb die film al zo vaak gezien, maar hij blijft leuk! Heerlijk, om even naar een simpele, Nederlandse film te kijken.

Zaterdag was het eindelijk zover! We zouden met de groep een weekendje naar Stellenbosch gaan. Voor zaterdag stond er een wijnproeverij op het programma. We hebben verschillende wijnen geproefd en aan het einde van de middag waren we allemaal hartstikke teut! Na een powernap in het backpackershotel zijn we uit eten gegaan en daarna hebben we gestapt. Ik ben samen met twee andere meiden om 1.00 uur naar huis gegaan, terwijl de anderen nog wilden blijven. Wat een feest toen ze om 3.00 uur 'zachtjes' binnenkwamen. Er was iets met een mummie in bad, frikandellen en een pizza Calzone en YOLO (You Only Live Once)... Ze hebben er een uur over gedaan om in bed te komen. En uiteindelijk sliep iedereen, behalve ik!

Zondagochtend moesten we voor 10.00 uur uitchecken bij het backpackershotel. Een kleine schets van de situatie: met zijn elven op een kleine, benauwde kamer die naar naar zweet, sigarettenrook, muggenspul en deodorant ruikt. Het was een heerlijke nacht! We hebben met zijn allen ontbeten en daarna hebben we ons opgesplitst. Een groepje is naar het strand gegaan en wij zijn naar een krokodillenfarm geweest. Ik heb voor het eerst een krokodil vastgehouden! Daarna hebben we heerlijk aan het water gezeten en gekeken naar de jongens die graag wilden vissen. Tegen het eind van de middag zijn we weer naar huis gereden. Het was echt een heerlijk weekend, ik heb echt genoten van het mooie Zuid-Afrika, het prachtige weer en de mensen om mij heen. Dankjewel...

  • 31 Maart 2014 - 12:51

    Kirsten:

    Zo, ik heb even al je verslagen gelezen. Leuk dat de foto's die ik voorbij heb zien komen op Facebook nu ook een verhaal krijgen. Die foto met die krokodil was inderdaad wel erg stoer. Ik zou ook voor die farm hebben gekozen ipv het strand. Het strand kan altijd nog!

    Wel respect dat je ondanks alles toch nog gemotiveerd met je opdracht bezig ben. Ik zou dat denk ik wel lastig vinden als het zulk mooi weer is, je het strand in de buurt hebt en allerlei leuke dingen kan doen. Dus goed bezig!

    Hoe is het trouwens met je oog? Weet je wat het geweest is?

    Heel veel plezier nog en pas goed op jezelf! Oh en SUCCES!

    Liefs, Kirsten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 396
Totaal aantal bezoekers 16251

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: