Tiende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Tiende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Tiende week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

20 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ik besef me ineens dat ik over de helft van mijn tijd in Zuid-Afrika ben, ver over de helft! Sterker nog, over zes weken ga ik alweer naar huis! Dat was wel even schrikken, toen ik me dat realiseerde...

Goed, maandag. Een spannende dag voor Diede en mij, want we zouden een dagje meelopen op de ambulance in Kaapstad. Om 6.30 uur waren we present op de ambulancepost. Toen we vroegen tot hoe laat onze shift zou duren, kregen we als antwoord dat het een 'normale' 12-uurs-shift was. Pff... daar waren we niet of voorbereid! Maar goed, aan de slag dan maar! We hebben van alles gezien die dag: van een zwangere vrouw met gebroken vliezen tot een zeer benauwde maneer met astma en COPD en van een vrouw met een arteriele bloeding door een vechtpartij tot een schizofrene man. Maar het was niet zo spannend als we van tevoren verwacht hadden. We hebben ook vaak moeten wachten totdat we een ritje kregen van de ambulancepost. Diede en ik hebben gekke foto's gemaakt in en rond de ambulance, boter, kaas en eieren gespeeld en Diede heeft uiteindelijk mijn haren ingevlochten. Toen we 's avonds thuiskwamen, waren we doodop van alle indrukken. Om 20.15 lag ik in bed, zo moe was ik!

Dinsdag zijn we sinds lange tijd weer naar de Sinenjongo-school geweest. Dit was echt een hele zinvolle en belangrijke meeting voor ons. We hebben de datum vastgelegd voor onze pilotstudy en alle misverstanden van de afgelopen week uitgesproken. 's Middags hebben Diede en ik thuis gewerkt aan het project en aan het einde van de middag zijn we naar de sportschool gegaan. Toen we gingen heb ik een klein ongelukje met de auto gehad, maar gelukkig heeft onze Chico geen schade opgelopen!

Woensdagochtend hadden we een rondleiding bij het kinderziekenhuis van Redcross. We waren een half uur te laat omdat het druk op de weg was en omdat ik de TomTom niet zo goed begrijp. Maar niemand die daar een probleem van maakt, ze waren alweer vergeten dat we zouden komen! In anderhalf uur tijd hebben we alle afdelingen van het ziekenhuis gezien, wat een verschil met Nederland! De kinderen liggen meestal met z'n vieren op een kamer en de hygiëne laat te wensen over. Ik besefte me blij we moeten zijn met onze gezondheidszorg. 's Middags zijn Diede en ik naar Canal Walk gereden om wat boodschappen te doen voor onze pilotstudy. Natuurlijk kwamen we met veel kleren thuis en niet alle benodigdheden voor ons project. Haha, maar het was een geslaagde middag.

Donderdag hebben we de hele dag gewerkt aan school. We zijn druk bezig met het kwaliteitsvoorstel, de literatuurstudie en het spel wat we gaan ontwikkelen. Aan het einde van de middag zijn we naar de sportschool gegaan. 's Avonds heeft Diede mij mooi opgemaakt en mijn haren gedaan, want het is weer donderdag! En dat betekend stappen. We hadden besloten dat we naar Tiger Tiger in Claremont wilden gaan, maar toen we daar aankwamen, bleek dat we meer dan een uur in de rij moesten staan. Dus we hebben weer een taxi gezocht en hebben ons naar Longstreet laten brengen, het uitgaansgebied van Kaapstad. Het was weer een superavond, ik heb me weer goed vermaakt! 5 uur thuis... Gelukkig hadden Diede en ik de volgende dag niets op de planning, dus uitslapen en uitrusten maar! Die dag heb ik ook echt niet meer gedaan dan dat, ik was zo ontzettend moe... 's Avonds hebben we met de meiden een filmpje op de bank gedaan. Op tijd naar bed want de volgende dag zouden we vroeg opgehaald worden voor de township-tour.

7.45 uur: paraat voor de township-tour. Het District Six museum bleek gesloten in verband met Pasen, maar we zijn wel door het gebied gereden. Vervolgens zijn we naar de eerste township gereden: Langa. Omdat onze gids hier vandaag kwam, hebben we hier een uitgebreide rondleiding gehad. Echt heel indrukwekkend om te zien. Ik had ballonnen en spekjes meegenomen en de kinderen weten gewoon dat ze iets krijgen van de toeristen die zo'n tour doen. Ze pakken je hand vast en willen opgetild worden, eigenlijk heel erg sneu... Daarna hebben we Nyanga, Gugulethu en Khayelitsha bezocht. Ondanks dat ik iedere week in de township kom, heeft de townshiptour echt veel indruk op me gemaakt. Ik heb nu echt een goed beeld van het leven daar. Aan het einde van de middag zijn Diede en ik naar Seapoint gereden en hebben daar een flinke wandeling over de boulevard gemaakt. Echt heerlijk om even uit te waaien.

Zondag zou een stranddag worden. Ik was al vroeg wakker, dus ik heb eerst wat aan school gewerkt en wat mailtjes beantwoord. Rond 12.00 uur zijn Diede en ik naar Camps Bay vertrokken. Het is zo gek om met Pasen op het strand te liggen! Ik heb vanaf het strand nog even geskyped met papa en mama. Leuk, om hen alvast een voorproefje te geven want over 3 weken zijn ze al in Zuid-Afrika. Echt, de tijd vliegt! Toen we naar huis gingen hadden we ruzie met een parkeerwacht en werden we staande gehouden door de politie die ons rijbewijs wilde zijn en de auto wilde controleren. Alles prima in orde! Aan het einde van de middag zijn Diede en ik weer naar de sportschool geweest. Heerlijk om even de luiheid van het strand eruit te zweten.

Nou, dit was het weer voor deze week, volgens mij. Iedereen bedankt voor het lezen van mijn blogs en het plaatsen van alle lieve reacties. Ik lees ze met heel veel plezier!

Ek spreek jullie later!
Groot drukkie vir julle!



  • 21 April 2014 - 00:14

    Rian:

    Hé Nienke is dat laatste zinnetje Afrikaans of nog van de drank van Donderdag?? Ha. Ha.
    Wat vliegt de tijd als je het naar je zin hebt, en er komen nog zoveel mooie weken aan.
    Ik geniet erg van je foto's op facebook en je verhalen op dit blog.Veel liefs Rian

  • 21 April 2014 - 10:04

    Liza Nooten:

    Hay Nienke,
    Ik lees steeds weer hoe leuk je het daar vind. Wel weer terug komen hoor. Het is inderdaad erg mooi daar en dat het weer ook zo goed is, is mooi meegenomen. Succes met je project en geniet nog even.
    X Liza

  • 21 April 2014 - 12:50

    Ans:

    Om jaloers op te worden, wat je allemaal ziet en beleefd

  • 21 April 2014 - 17:15

    David Busselaar:

    Hahaha ik dacht laat ik ook eens wat schrijven. Lees je verslagen met veel plezier en geloof dat het helemaal je ding is daar. Geniet er lekker van en ik kijk al uit naar je volgende verslag. X je oude buurman.

  • 21 April 2014 - 23:26

    Ferdi:

    Hallo Nienke,

    Tevens heb ik uiteenlopende verslagen van jou tot mij mogen nemen, daaruit heb ik de conclusie getrokken dat Zuid-Afrika wellicht een land naar mijn genoegen is. Reeds heb ik verscheidene mogelijkheden beschouwd om mijn toekomstige workplacement te volbrengen. Desalniettemin, heb ik nog enige vragen om mijn zoektocht tot een goed einde te brengen.

    Zie jij enige kans mij een dezer dagen te woord te staan via Skype om wat resterende vraagstukken te beantwoorden?

    Met vriendelijke groet,

    Ferdinand

  • 23 April 2014 - 10:43

    Els Voermans:

    Ik ben weer helemaal op de hoogte! Wat schrijf je toch leuk en wat zie je veel! De foto's van jou met die kleine kindjes waren heel ontroerend! Veel succes en plezier nog verder!
    Zaterdag is het hier Koningsdag...ga je ook nog wat oranje aantrekken? Ha ha, groetjes Els

  • 25 April 2014 - 09:56

    Lia:

    Hoi Nienke

    Wat gaat de tijd snel zeg. Nog even volhouden en dan kun je je ouders het mooie land laten zien. Foto's van de township waren indrukwekkend. Ik ken het alleen van het er voorbij rijden. Wens je nog veel succes en plezier. Blijf je volgen.

    Gr Lia

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 440
Totaal aantal bezoekers 16244

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: