Dertiende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Dertiende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Dertiende week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

17 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Oeps... ik loop achter met mijn blog! Het is vandaag zaterdag 17 mei en ik moet nog van twee weken bloggen! Aan de slag dan maar, want ik heb weer zo veel te vertellen!

Zaterdag ben ik teruggekomen van de Gardenroute. Ik heb echt een geweldige week gehad! Maar goed, daar gaat deze blog niet over. Zondag hebben Diede en ik nog de laatste dingen gedaan voor de pilotstudy want morgen en overmorgen is het zover: de EHBO-cursus voor de Sinenjongo-school. Spannend, maar ik heb er ook heel zin in!

Maandagochtend hebben we eerst de spullen die we nodig hadden voor de pilotstudy opgehaald bij de universiteit. Je gelooft het niet, maar het lag allemaal al klaar! Niet Afrikaans, hoor! We hebben de allerlaatste dingetjes afgerond en om 14.00 uur zijn we met Xippe en Tom naar de school vertrokken. We hebben het eerste deel van de course gegeven over EHBO in het algemeen, reanimatie en verstikking en brandwonden. Het was zo leuk om dit te doen. Iedereen was zo enthousiast en wilde zo graag leren van ons. Het liep zoals we gedacht hadden. 's Avonds zijn we naar de sportschool gegaan. Even helemaal niets aan mijn hoofd en morgen een nieuwe dag van de pilotstudy.

Dinsdagochtend is Diede met haar broer op pad geweest en heb ik wat kleine dingetjes voor de pilotstudy afgemaakt. Ik heb foto's gemaakt van alle dingen die we met het opgehaalde geld voor de school hebben gerealiseerd: drie Eerste Hulp boxen, mini Eerste Hulp kits, pocketcards, posters, een spel en de cursus op papier. Nogmaals, dankjewel allemaal! Ik heb nog even boodschappen gedaan, mijn tekst doorgenomen en van alles uitgeprint. Ik ben er klaar voor! 's Middags zijn we weer naar de school gereden en daar hebben we het laatste deel van de cursus gedaan over bloedingen en fracturen. Onze supervisor was ook aanwezig en het ging hartstikke goed! Ze was net als ons trots op wat we bereikt hebben met ons project. We hebben alle presentjes uitgereikt en de school was er zo ontzettend blij mee. Fijn, om zoveel blije gezichten te zien. 's Avonds is Diede nog even gaan winkelen en ben ik lekker thuis gebleven. Verrassing: Diede kwam terug met een cadeautje voor mijn verjaardag, maar dat mocht ik pas zondag openmaken...

Woensdag: een saaie werkdag voor mij thuis. Ik heb hard gewerkt aan de uitwerking van het project. Ik ben een week weggeweest, dus ik heb wat in te halen! 's Avonds heb ik samen met Diede haar broer naar het vliegveld gebracht. Het zit er weer op en het 'gewone' leven in Kaapstad begint weer. Zucht... nog maar drie weken voordat we weer naar huis moeten.

Donderdag zijn Diede en ik naar Canal Walk gegaan om te winkelen voor de Kiddies. Dit is een soort creche schuin tegenover ons huis en we hebben beloofd op vrijwillige basis alle 125 kinderen te komen meten en wegen. Ook voor hen willen we wat presentjes meenemen, dus op naar de speelgoedwinkel! We hebben stoepkrijt, bellenblaas en muziekinstrumenten gekocht. Wat een rust in huis, want de vier meiden van het GSH zijn vandaag vertrokken naar de Gardenroute. Sinds lange tijd geen stapavond op donderdag, maar op tijd naar bed. Diede en ik zijn eerst naar de sportschool gegaan, want dat was alweer lang geleden!

Vrijdag was de dag van mijn koffers inpakken, want ik vlieg vannacht naar papa en mama. Ik heb nog wat laatste dingetjes afgewerkt, zodat ik rustig een paar dagen weg kan. Ik heb er zin in! De planning was om op tijd naar bed te gaan, maar dat is helaas niet helemaal gelukt. Whaha!

Maar hoe dan ook, de wekker ging om 4.00 uur. Tijd om op te staan want ik word om half 5 opgehaald. Ik was ruim op tijd op het vliegveld voor mijn vlucht van 6.00 uur. Half 9 hebben papa en mama mij opgehaald in Johannesburg. Fijn om ze na drie maanden weer te zien en dat in Zuid-Afrika. Echt heel bijzonder! We zijn op het gemak naar Hazyview gereden en onderweg hebben we een aantal keer gestopt. Geen haast: de eerste les over de Afrikaanse cultuur. In Hazyview hadden we een prachtige lodge, midden in de natuur. 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest en heb ik lekker bijgekletst met papa en mama.

Zondag 11 mei: mijn verjaardag! Ik werd 's ochtends wakker gemaakt met slingers en cadeautjes. Wat bijzonder om dat mee te mogen maken. We hebben uitgebreid ontbeten en daarna zijn we naar Graskop gereden, de start van de Panorama-route. Wat heb ik mooie dingen gezien vandaag: God's Window, the Potholes en verschillende kloven en watervallen. Echt prachtige natuur! Onderweg werd ik een aantal keer verrast door telefoontjes uit Nederland, dankjewel! 's Avonds hebben we geslapen op een safari Lodge in Hoedspruit. Spannend hoor... Het was al donker toen we aankwamen, dus ik ben benieuwd hoe het er morgenvroeg uitziet. 's Avonds bij het diner werd ik door het personeel van Thornhill lodge verrast met een speciaal toetje voor mijn verjaardag. Ik voelde me echt jarig, wat een geweldige dag. En nog zoveel mooie dagen in het vooruitzicht!

Tot snel! Groot drukkie vir jelle!










  • 18 Mei 2014 - 01:06

    Dave:

    De tijd vliegt voorbij maar het is fijn te horen dat je het naar je zin hebt en je pa en ma hebt kunnen zien. Een ervaring van je leven die niemand je meer kan afpakken. Geniet er nog even van. X

  • 18 Mei 2014 - 09:08

    Ine En Wim Van Den Broek:

    Hoi Nienke,fijn om te lezen dat alles goed gaat en dat je genoten hebt van de dagen met je ouders.
    Geniet nog van deze tijd in Zuid Afrika,project om af te studeren loopt ook goed schrijf je dit is mooi om te lezen.
    Nog fijne weken daar geniet ervan en we lezen weer een volgend verslag.

    Groetjes uit Rijen Wim en Ine van den Broek.

  • 18 Mei 2014 - 09:30

    Adri:

    Hallo Nienke

    Dat was weer een spannend verhaal, nog 3 mooie weken te gaan.
    Doe je ouders veel groeten en samen heel veel reis plezier.
    Het is zo'n mooi land.
    Lieve groet

    Adri

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 381
Totaal aantal bezoekers 16243

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: