Negende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Negende week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Negende week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

13 April 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

En weer een verslagje van deze week!

Maandagochtend zijn we naar Claire en Manon geweest om de vorderingen van ons project te bespreken. Het gaat nog steeds allemaal een gangetje, dus het was niet meer dan een voortgangsgesprek. Omdat het heerlijk weer was en onze afspraak in Muizenberg was, zijn we daarna een paar uurtjes naar het strand geweest. Daarna op tijd naar huis om te sporten en nog wat aan school te doen. ´s Avonds hebben we een poging gedaan om contact te krijgen met Pam van de Sinenjongo-school om te horen hoe de situatie op dit moment in de township is. Helaas geen contact, dus morgen nog een keertje proberen voordat we gaan.

Dinsdag 9.00 uur: contact met Pam. De situatie in de township is rustig, maar ze kan ons niet ophalen omdat ze de hele dag lessen heeft. In verband met onze veiligheid hebben we besloten om niet te gaan. Niet goed voor het project, maar het is niet anders... We hebben thuis gewerkt aan ons project en aan het eind van de middag zijn we weer naar de sportschool geweest. 's Avonds hebben we een verrassende mail van Pam gehad: ze adviseerde ons om een andere school voor ons project te zoeken omdat we ons niet veilig lijken te voelen op de Sinenjongo-school. Jeetje, en nu? We hebben besloten om het maar even te laten voor was het is en morgen meteen contact op te nemen met Claire en Koen (Avans) om te overleggen.

We hebben eerst een probleem om te lossen want we willen dolgraag ons project op de Sinenjongo-school doen. Het gaat ons om het vervoer er naartoe, op de school zelf voelen we ons veilig. Daarnaast is ons project specifiek ontwikkeld voor de studenten en docenten van de school. We hebben een mail naar Pam gestuurd om haar om verduidelijking te vragen. Daarna hebben we met Claire geskyped en heeft Koen ons gebeld vanuit Nederland. Zij adviseerden ons om Pam te bellen en haar telefonisch uit te leggen dat het een misverstand is en dat we ons project heel graag willen afronden op de Sinenjongo-school en dat het lastig is om over te stappen naar een andere school omdat we al zo ver zijn met ons project. We hebben Pam aan het einde van de middag pas te pakken gekregen en uiteindelijk hebben we uit kunnen leggen dat het een misverstand is en dat we graag op de Sinenjongo-school willen blijven. Verder hebben we de hele dag aan het project gewerkt en we hebben echt flinke stappen gezet en belangrijke afspraken gemaakt. Ons project begint nu echt vorm te krijgen.! Fijn, zo'n productieve dag!

Donderdagochtend zijn we naar het Redcross Kinderziekenhuis in Rondebosch geweest. Het is bijzonder dat je daar gewoon binnen kunt lopen en van alles kunt zien... We hebben gevraagd of we een dagje met een verpleegkundige mee kunnen lopen, maar dat gaat helaas niet. Er is wel een mogelijkheid om met de kinderen te spelen of op de afdelingen te kijken. We hebben besloten dat we graag op de afdelingen willen kijken in de hoop dat we wat meer kunnen zien van de zorg in het ziekenhuis. Volgende week woensdag worden we om 9.00 uur verwacht! Daarna zijn we naar het strand gegaan want het is hier zo ontzettend warm. Tussen de 30 en 35 graden... Dit zijn voor Kaapstad ook niet de normale temperaturen voor deze tijd van het jaar, want het is hier herfst. Donderdagavond zijn we weer naar de sportschool gegaan, jippie! In onze sportkleren zijn Diede en ik naar de sushibar gegaan om daar wat te eten.

Vrijdagochtend hebben we eerst aan het project gewerkt en daarna zijn we maar weer naar het strand gegaan. Het is echt te warm om wat te doen, want het is vandaag 35 graden. Pff... 's Middags dus maar weer naar Camps Bay om wat te lezen, te zwemmen en te zonnen. Wederom op tijd weer terug om naar de sportschool te gaan. Ik ben deze week al vaak bij de sportschool geweest, maar ik heb nog niet heel veel gedaan. Haha! Leuk, al die contacten in de sportschool maar ze leiden mij af mijn doel.

Zaterdagochtend hadden we een First Aid cursus van St. John ambulances. We wilden deze graag bijwonen om te zien hoe we informatie het beste kunnen overbrengen aan onze doelgroep. Nou, niet op deze manier dus! Wij willen veel praktijk bieden, terwijl deze meneer zeer veel theorie biedt. Na anderhalf uur waren we gaar en hebben we besloten dat we genoeg hadden gezien. Het is zaterdag en dus zijn we weer even naar de markt geweest om wat boodschappen te doen. Wat is die markt toch leuk, echt genieten! 's Middags zijn de meiden naar het strand geweest, maar ik ben thuis gebleven. Ik moest even bijslapen want ik ben de hele nacht op muggenjacht geweest. Even een middagje voor mezelf om aan het project te werken, mijn kamer op te ruimen en te poetsen, kaartjes te schrijven en wat te lezen. 's Avonds hebben we met de meiden een film gekeken. Ook weleens lekker...

Zondag zijn Diede en ik naar Blouberg geweest, een strand waar we nog niet geweest waren. We hebben even op het strand gelegen maar we zijn al snel verhuisd naar een grasveldje bij alle shops, bars en restaurantjes. We hebben daar heerlijk gelegen en daarna even een rondje gelopen door een centrum. Blouberg is heel gezellig en toeristisch, met het mooiste uitzicht op de Tafelberg. Het strand is opzich niet zo bijzonder, maar de sfeer is wel leuk! Aan het eind van de middag zijn Diede en ik een rondje gaan hardlopen. Nog even genieten van het heerlijke weer, want morgen is het voorbij.

Morgen gaan Diede en ik trouwens met de ambulance meelopen. We worden om 6.30 uur verwacht, dus ik ga zo slapen. Spannend, ik heb er zin in! Jullie lezen het in mijn volgende blog!

• 14 April 2014 - 16:59

Ine Van Den Broek:

Hoi Nienke,weer een mooi verslag van je,fijn om te lezen dat alles loopt zoals het hoort te lopen.
    Zondag met de garage verkoop nog even met je moeder gesproken en met Opa van der Steen ze waren samen aan de wandel. Veel succes met je project verder.

Groetjes Wim en Ine van den Broek

• 14 April 2014 - 21:07

A De Bondt:

Hallo Nienke

Wel leuk al die vrije tijd maar volgens mij zijn jullie daar niet voor gegaan.

Maar je hebt niet altijd alles zelf in de hand, jammer jullie zijn hartstikke gemotiveerd en worden aan alle kanten afgeremd.

Dat sporten is natuurlijk nuttig maar jammer dat ze niet meer gebruik maken van jullie kwaliteiten!

Dat geeft aan waarom alles daar zo traag verloopt, daar kunnen jullie niets aan doen.

Knap dat jullie gemotiveerd blijven, hou dit vast en gelukkig is het voor jullie ontzettend genieten.

Wens jullie veel doorzetting s vermogen toe.

Lieve groet van ons Adri

• 18 April 2014 - 20:35

Carla:

Hoi Nienke,

Prachtig zoals je in je verslagen ons mee laat genieten van jullie werkzaamheden.
    Het lijkt me heel mooi om daar te vertoeven.
    Nog veel succes met het project en het komt nu ook al dichtbij dat je vader en moeder komen hé.
    Geniet ervan!!

Groetjes, Carla

• 20 April 2014 - 19:53

Lia:

Hoi nienke
    weer een mooi verhaal. Wat zijn jullie goed bezig. Ga zo door, maar blijf vooral ook genieten. Gr vanuit lourdes. Lia