Vierde week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Vierde week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Vierde week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

09 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ja hoor, daar ben ik weer! De vierde week zit er op en dat betekend dat ik al bijna een maand in Kaapstad zit. De tijd vliegt voorbij... Een overzichtje van de afgelopen week:

Maandag hebben Diede en ik 's ochtends aan ons plan van aanpak gewerkt omdat we 's middags een meeting hadden met Claire en Manon. Zij begeleiden ons op organisatorisch vlak en hebben verder niets met de inhoud te maken. Na een paar uurtjes werken, zijn we vertrokken naar Muizenberg, een prachtige plaats aan het strand waar het kantoor van Claire zit. We hebben een goede meeting gehad waarin de grootte van ons project nog een stuk duidelijker is geworden. Ik had al verteld dat we een Eerste Hulp project gaan opzetten op een school in de townships, maar vandaag hebben we gehoord dat wij ook het hele trainingsmateriaal moeten ontwikkelen. Ik ben benieuwd... Omdat we toch in Muizenberg waren hebben we op het strand nog even van de zon genoten. 's Avonds hebben we gesport.

Dinsdagochtend heb ik eerst lekker uitgeslapen. Diede ging met een vriend met haaien zwemmen en ik ben thuis gebleven. Ik heb gewassen en voor het eerst alleen in onze waggie gereden en alleen boodschappen gedaan. Ik vond het best spannend, maar gelukkig ging het goed. 's Middags heb ik wat dingen voor school gedaan, lekker op bed wat gelezen en gesport. Een dagje voor mezelf, heerlijk! 's Avonds zijn we met de groep weer naar de sportschool geweest want iedereen heeft nu een abonnement.

Woensdagochtend: 9.00 uur present om thuis te werken aan het project. We hebben eerst wat dingetjes uitgewerkt en 's middags zijn we lekker naar het strand gegaan in Camps Bay omdat het hartstikke mooi weer was. Toen we terugkwamen ben ik even op bed gaan liggen omdat ik last had van mijn buik en voor de eerste keer diarree... 's Avonds heb ik een uur geskyped met Nicole, wat heb ik dat gemist! Daarna zijn we met de groep op stap gegaan. Woensdagavond is Shot Night en dat betekend dat alle shotjes 1 Rand zijn, dat komt neer op ongeveer 7 eurocent! Rond 1 uur waren we weer thuis omdat we de volgende dag weer aan het project wilden werken.

Donderochtend zijn we weer aan de slag gegaan met het plan van aanpak. Ook na een avond stappen waren we gewoon om 9.00 uur aan het werk. Dat deed me denken aan iets wat ik thuis vaak gehoord heb: 's Avonds de man, 's ochtends ... 's Middags is een groot gedeelte van Kaapstad de elektriciteit uitgevallen waardoor we niet meer thuis konden werken. Noodgedwongen moesten we dus weer naar het strand. Wat een pech! Na een paar uur op het strand had ik een vreselijk dik oog, ik kreeg hem bijna niet meer open. Bij een restaurant heb ik wat ijs gehaald om te koelen, maar het werd er niet echt beter op. Toen we thuiskwamen is Diede gaan sporten en heb ik nog even geskyped met papa en mama om te horen hoe ze het in Sevilla hadden gehad. Ik ben op tijd gaan slapen om mijn oog wat rust te geven.

Vrijdagochtend hebben we weer gewerkt aan het project en hebben we een mailtje ontvangen dat we 's middag eindelijk een meeting hadden met onze supervisor! We hadden haar al verschillende keren gemailt, maar we kregen geen enkele reactie. Aan het einde van de ochtend zijn we gaan sporten en daarna hebben we ons voorbereid op de meeting. We hebben een goed gesprek gehad met haar en het is ons duidelijk geworden wat er van ons verwacht wordt. Er is geen budget voor ons project, maar het zou fijn zijn als we zelf voor geld zouden kunnen zorgen zodat we toch iets moois kunnen wegzetten. We zijn nu aan het kijken hoe we dat het beste kunnen doen. Vanaf volgende week gaan we iedere dinsdag naar de school en dan kunnen we echt gaan kijken wat we nodig hebben om een kwalitatief goed Eerste Hulp project op te zetten.

Zaterdag was Diede al vroeg weg om op safari te gaan en ben ik met de meiden naar een overdekte markt geweest omdat het geen goed weer was. Het was bewolkt en slechts 22 graden. Koud dus! Op de markt heb ik een touwtje in mijn haar laten knopen en heb ik wat souvenirtjes gekocht. Daarna hebben we met de meiden de route van Chapman's Peak gereden. Een route door de bergen met prachtige uitzichten. Het was een gezellige dag, en 's middags werd het uiteindelijk toch nog redelijk weer. 's Avonds ben ik lekker thuis gebleven en op tijd naar bed gegaan.

Vandaag was er een fietstocht in Kaapstad, waardoor bijna de hele Westkaap was afgesloten. Fietsers vanuit de hele wereld kwamen naar Kaapstad om de 110 kilometer lange Argustocht te rijden. Omdat de vriend en schoonvader van Anouk en de vader van Elze meedeed, moesten wij natuurlijk even gaan kijken. Vandaag goed ingesmeerd, want het waaide hard en de zon scheen. En uit ervaring kan ik zeggen dat dit een gevaarlijke combinatie is. Maar opnieuw een beetje verbrand in mijn gezicht. Na de fietstocht hebben we nog een drankje gedaan op het terras met de ouders van Elze en daarna zijn we met de taxi naar huis gegaan. Was weer een heerlijke dag!

Het weekend is weer voorbij en dat betekend dat er morgen weer gewerkt moet worden aan het project. Ik vermaak me nog steeds prima in Kaapstad, maar ik vind het ook leuk om te contacten via skype, app, mail of facebook! Omdat een aantal mensen gevraagd hebben om mijn gegevens, bij deze:

Nienke Hofsteenge
Lower Main Road 197
7925 Cape Town
South Africa

Ik ben via de app gewoon te bereiken op mijn Nederlandse nummer. Voor andere dingen ben ik bereikbaar op mijn Afrikaanse nummer: 0027710496382. Tot volgende week!

Dikke soen uit Suid-Afrika!

  • 09 Maart 2014 - 22:42

    Louis:

    Bedankt voor je dikke zoen! Je krijgt er een terug. ik vraag aan Rian of je skype wil installeren!
    Geniet!

  • 10 Maart 2014 - 09:01

    Kim Bink:

    Wat een mooi verhaal weer Nien.
    Zo te zien geniet jij nog steeds volop, ga zo door!
    xxx.

  • 10 Maart 2014 - 11:43

    Ine En Wim Van Den Broek:

    Hoi Nienke,weer een schitterend verhaal van je belevenissen daar in Kaapstad.
    Even skypen met Nederland,ben je weer een beetje op de hoogte van het reilen en zeilen hier,hier is het op dit moment goed weer 17 graden en dat voor 10 maart.
    Hopelijk gaat het allemaal lukken met jullie project,succes ermee en tot het volgende verhaal.

    Groetjes Wim en Ine van den Broek

  • 10 Maart 2014 - 11:50

    Maya Van Rooten:

    Beste Nienke,

    Wat gaat het goed met je uitgezonderd je dik oog en het verbranden hopen dat het nu goed gaat.
    En wat schrijf je mooie verhalen heerlijk om te lezen kijk er elke keer naar uit.
    Geniet ervan en veel succes met je project .

    Veel liefs
    Maya en Peter.






  • 10 Maart 2014 - 13:48

    Piet V D Pennen:

    goede berichten Nienke, geniet ervan de tijd gaat snel.
    succes met je project.
    groeten van ons.

  • 11 Maart 2014 - 14:01

    Esther:

    He Nien!
    Ik lees al je verhalen mee. Wat heerlijk om te lezen!
    En echt een geweldige ervaring om dit mee te maken en ervaren.
    Als t niet zo duur en ver weg was (en ik geen baan zou hebben) zou ik zeker
    Gezellig bij je langskomen! :)
    Veel succes en plezier nog !!!
    Liefs Es

  • 11 Maart 2014 - 19:18

    Lia:

    Hoi Nienke

    Leuk alweer een week voorbij en een nieuw verhaal. Leuk om dit weer te lezen. We hadden op facebook gelezen van de fietstocht. Zo maak je van alles mee. Geniet er nog van en succes met je project.

    Gr Lia

  • 12 Maart 2014 - 21:12

    Désirée:

    Hallo Nienke,
    Wat vliegt de tijd, al bijna 5 weken al in Zuid-Afrika.
    Zo te lezen geniet je met volle teugen daar in Kaapstad.
    En er is vast nog veelmeer te zien daar in de omgeving.
    Je verhalen roepen bij ons ook weer allerlei herinneringen op.
    We wensen je veel succes bij je project en hopen dat je vooral geniet daar!
    Liefs,
    Piet en Désirée


  • 14 Maart 2014 - 10:54

    Petra:

    Hoi Nienke,

    Ik was inmiddels wel èrg benieuwd hoe je het zou vinden in Zuid-Afrika, dus ben met een bakje koffie achter de computer gekropen...
    Ik moet zeggen dat ik deze reisverslagen leuker vind om te lezen dan wat je me tijdens je stage hebt voorgeschoteld;)!
    Denk dat jij/jullie straks mee kunnen doen aan een volgende Olympische Spelen als ik zie hoe vaak je gaat sporten, nog een speciale tak van sport in gedachten :)?

    Succes en hou je taai!
    Groetjes, Petra



Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 409
Totaal aantal bezoekers 16250

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: