Tweede week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Tweede week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Tweede week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

24 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

En ja... de tweede is ook weer voorbij gevlogen! Maandag moesten we voor de eerste keer naar het Groote Schuur Hospital (ziekenhuis) en de UCT (universiteit van Kaapstad). Daar hebben Diede en ik kennis gemaakt met onze supervisor en onze contactpersoon tussen de school en de UCT. We hebben wat meer uitleg gekregen over het project en het is echt een hele uitdaging om dit te gaan doen! Een korte uitleg:

Diede en ik moeten een eerste-hulp-programma opzetten op de Sinenjongo-school in de township. Dit is een highschool met weinig tot geen materialen en geld.De studenten tussen de 15 en 18 jaar worden onze doelgroep. Spannend, maar ik heb er heel veel zin. Vandaag hebben de eerste afspraken gepland. Om 15.00 uur was ik kapot! Ik ben het niet meer gewend om een hele dag naar school te gaan. En daarnaast is het Engels luisteren, spreken en denken ook wel erg vermoeiend...

Dinsdag was onze eerste meeting. We hadden een afspraak met Kathy, die zelf eerste-hulptrainingen geef en op de ambulance werkt. We hebben enorm veel informatie gehad en zij heeft ons echt geholpen met een plan van aanpak. 's Middags is de rest gaan sporten, maar omdat er iemand langs kon komen om mijn wifi te repareren ben ik thuis gebleven. Maar helaas... niemand gezien, morgen weer een dag. 's Avonds zijn we lekker uit eten geweest bij het Obs Café om de verjaardag van Nienke te vieren, daarna hebben we nog een cocktail gedronken bij studentencafé Forex. Wat is het leven toch slecht...

Woensdag 9.30 uur: een techneut aan de deur voor mijn Wifi! Eindelijk een internetverbinding op mijn laptop! Nu mijn problemen met Word nog oplossen... Daarna kregen we een telefoontje dat er een auto voor ons beschikbaar was en dat we dit op mochten komen halen! Dus wij naar Rent-a-cheapie en daar stonden twee prachtige witte autootjes klaar, twee oude volkswagen golfjes. Gelukkig heeft Diede ons veilig naar huis gebracht, ik vind het links rijden en schakelen maar eng! En het verkeer is hier zo chaotisch, iedereen heeft hier zijn eigen regels. Toen we terug waren zijn we gaan sporten en heb ik ook een stukje gereden! Ik vond het zo spannend, het zweet liep over mijn rug. Maar ik heb mijn medepassagiers en de auto veilig naar de sportschool geloodst. Haha!

De volgende dag zijn we voor de eerste keer naar de townships geweest met onze begeleider. Het advies was niet classy en sletty gekleed: dus geen oorbellen, ringen, kettingen, korte broekjes en naveltruitjes. Wat een ervaring om naar de townships te gaan. Het is echt een krottenwijk, allemaal zelfgemaakte hutjes van golfplaten naast en op elkaar. Dit heeft diepe indruk op me gemaakt. We hebben een goed interview gehad met de docenten en studenten van de Singenjongo-school. Ze dragen allemaal een uniform en zijn heel gedisciplineerd. Ik ben verbaasd over de weinige kennis die de studenten hebben. Niemand wist het alarmnummer van Zuid-Afrika en niemand heeft enig idee wat er in een EHBO-koffer zit en hoe ze het moeten gebruiken. Echt heel triest... en dan besef je pas hoe rijk wij als Nederlanders eigenlijk zijn. 's Avonds zijn we naar een borrel geweest van Cape Town Rocks, de organisatie waar wij een kamer huren. De borrel was op het dag van een hotel, midden in het uitgaansleven in Kaapstad. Daarna zijn we nog op stap geweest, het was geweldig!

Vrijdag hadden Diede en ik een vrije dag want onze meeting met onze supervisor was verzet. Wat een pech... We zijn eerst gaan sporten en daarna wilden we naar het strand. Voor het eerst met ons autootje op tour. Helaas konden we de weg naar het strand niet vinden en dus hebben we een grote markt bezocht in het centrum van Kaapstad. Daarna zijn opnieuw op zoek gegaan naar het strand, maar helaas kwamen we bij een grote brand uit en hebben we besloten om weer naar huis te gaan. Wel een paar mooie fotootjes gemaakt!

Weekend!! Zaterdag hebben we een echte stranddag gehad op het strand van Muizenberg. We willen hier ook surflessen gaan nemen. Een man van de surfschool heeft mij beloofd dat hij mij in twee uur leert surfen. Wanneer dit niet lukt, krijg ik mijn geld terug. Hij weet niet wat hij zegt... 's Avonds hebben Diede en ik de meeting van de afgelopen week uitgewerkt. Ijverig he? Je moet iets, als je leuke dingen wilt doen...

Oh... ik kon niet meer uit bed vanochtend. Ik ben ernstig verbrand op het strand. Ik kan niet lopen, zitten en staan. Alles doet zeer! Vandaag toch maar mee naar Mzoli's geweest. Dit is het beroemd braairestaurant in de townships. Wat een feest! We hebben eerst met zijn allen vlees besteld en naar de braai gebracht en daarna hebben we uren geborreld, gegeten en gedanst. Echt super om mee te maken. Toen we terugkwamen zijn Diede en ik gescout voor een Afrikaanse reclamecommercial. Haha, hier begint mijn carriere! We worden nog gebeld of we in het profiel passen. Zo ja, dan moeten we morgen om 7.00 uur op de set zijn. Eigenlijk snap ik het niet, want ik ben niet een doorsnee Afrikaans meisje, haha! 's Avonds heeft Diede mij ingesmeerd met Griekse yoghurt om de ergste brand uit mijn huid te halen. Ja, leuke foto's waren dat... Maar die krijgen jullie niet te zien! Lekker gedouched en op tijd naar bed. Moe van alle indrukken uit Kaapstad.

Dit was mijn verhaaltje van deze week. Zoals jullie lezen, geniet ik hier enorm... Dikke soen uit Cape Town!


  • 24 Februari 2014 - 15:14

    Kim:

    En wij maar werken op de blauwe ...
    Heel veel plezier nog maar dat gaat vast helemaal goed komen!

    liefs kim

  • 24 Februari 2014 - 16:40

    Kim Bink:

    Geweldig om te lezen dat je het zo snel al zo goed naar je zin hebt.
    En helaas zijn er dus inderdaad plekken waar het nog zoveel anders is als hier in Nederland.
    Dan weet je idd pas hoe rijk je bent om in Nederland te wonen.
    Maar daar zit jouw uitdaging meid!

    Blijf genieten, maar daar twijfel ik niet aan.
    xxx.

  • 24 Februari 2014 - 16:40

    Kim Bink:

    Geweldig om te lezen dat je het zo snel al zo goed naar je zin hebt.
    En helaas zijn er dus inderdaad plekken waar het nog zoveel anders is als hier in Nederland.
    Dan weet je idd pas hoe rijk je bent om in Nederland te wonen.
    Maar daar zit jouw uitdaging meid!

    Blijf genieten, maar daar twijfel ik niet aan.
    xxx.

  • 24 Februari 2014 - 16:47

    Annemee:

    Hee lieve nien!

    Heerlijk om te zien dat het goed gaat met je in het verre Afrika.
    hier wederom een momentje genomen om jou reisverslag even te lezen:)..

    Klinkt inderdaad erg intensief wat je daar allemaal aan het doen bent maar vind het wel enorm knap van je, diepe respect uit mij..

    Nou lieverd, geniet ervan.. ik kijk alweer uit naar je volgende reisverslagje:)

    Liefs ,x
    Annemee

  • 24 Februari 2014 - 17:11

    Marjolein:

    Wauws, wat een avontuur en wat een uitdaging dat project. Volgens mij ben je al wel goed bezig zo te lezen. Ik blijf je volgen hoor, ik vind het fantastisch! Heel veel liefs van mij xx

  • 24 Februari 2014 - 18:24

    Els Voermans:

    Hoi Nienke,
    Leuk om te lezen hoe het met je gaat!
    Wat doe jij veel indrukken op! Spannend en interessant allemaal, en soms ook pijnlijk als je met je blanke huid ineens zoveel zon krijgt. Veel plezier en succes! Mooie foto's op facebook, gr. Els

  • 24 Februari 2014 - 19:33

    Bertha:

    Hoi Nienke.
    Superinteressant om jouw verhalen te lezen!
    Ik was vanmiddag nog bij je moeder op de thee en zei nog dat het hoog tijd werd voor een volgend reisverslag van jou. Toen ik thuis kwam, was er net een nieuw verslag van jou binnen gekomen :)
    Geweldig al die nieuwe ervaringen en indrukken. Geniet er maar heel veel van. Dit neemt niemand je meer af!
    Groetjes, Bertha

  • 24 Februari 2014 - 20:30

    Cécile:

    Geweldig om te lezen dat het zo goed met je gaat en dat je zo enorm geniet!
    Dat maakt het makkelijker om je een paar maandjes te moeten missen.
    Een levenservaring om nooit meer te vergeten.
    Ik kijk uit naar mei, wanneer wij bij jou op bezoek komen en onderdeel mogen uitmaken van dat heerlijke leventje daar.
    Blijf vooral genieten, dikke kus, liefs,
    Cécile

  • 24 Februari 2014 - 22:18

    Liza Nooten:

    Hoi Nienke,

    Fijn dat je het daar zo leuk vind. Het is daar qua weer zeker beter vertoeven dan hier. Probeer ook zoveel mogelijk te zien van de omgeving want het is daar prachtig. Veel succes met alles waar je mee bezig bent. Groet liza xxx

  • 25 Februari 2014 - 13:30

    Lia:

    Hoi Nienke
    Wat een belevenissen weer. Wij hebben de townships alleen van er langsrijden gezien en dat maakte toen al veel indruk. Snap dat het voor jou ook veel indruk heeft gemaakt zeker als je er binnen mag "kijken". Geniet er van want deze supertijd kun je niet meer overdoen.

    Gr Lia

  • 25 Februari 2014 - 22:06

    Ine:

    Hallo Nienke,

    Eindelijk je site gevonden. Mijn laptop werkte net echt mee. Maar wat is het leuk pm je te volgen. Zo te zien heb je het reuze naar je zin. En wat is het fijn om jouw reiservaringen te lezen. Mocht je ooit nog een ander beroep kiezen: schrijfster is ook wel iets voor jou!
    Nu nog een paar foto's plaatsen zodat we nog meer van je veralen kunnen genieten.
    Geniet van je stageperiode en tot snel.
    Dikke kus,
    Ine

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 382
Totaal aantal bezoekers 16254

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: