Twaalfde week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Twaalfde week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Twaalfde week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

05 Mei 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De week van de Garden-route... En wat voor een week!

Zondagochtend werd ik om 9.15 uur opgehaald door Conrad van Cape to Addo, mijn gids voor deze week. Spannend, maar ik had er zoveel zin in! Hij vertelde mij dat er nog twee meiden mee zouden gaan, maar dat zij al in Hermanus waren voor het duiken met haaien. Het eerste gedeelte van de Garden route was ik alleen met Conrad. Hij heeft me de mooiste plekjes laten zien van de Whale route. In Hermanus had ik twee uur vrije tijd, ik heb lekker gewinkeld en gelunched bij een viewpoint. Bij dat uitzichtpunt werd een klein jongetje gebeten door een dassie, een soort grote cavia. Ik, als verpleegkundige in spé, moest hem natuurlijk helpen! Ik heb zijn vinger verbonden en hem met zijn oma naar het ziekenhuis gestuurd. Via weet heeft dat beest wel rabiës... Goed, tot zover mijn avontuur in Hermanus. Om 14.00 uur hebben we de meiden opgepikt, twee superleuke Canadese meiden van mijn leeftijd. Oh, de gids is trouwens een Zuid-Afrikaanse boy van mijn leeftijd. Na Hermanus zijn we doorgereden naar een wijnproeverij. Vervolgens zijn we naar Cape Agulhas gegaan, dit is het zuidelijkste puntje van Afrika, waar de Indische en Atlantische oceaan zich splitsen. Het is gek om te bedenken dat alleen Antartica nog onder mij ligt. We hebben gegeten en geslapen in een backpackershotel. Op naar de volgende dag!

Maandag zijn we op tijd opgestaan en hebben we eerst een kijkje genomen in de oude haven en op de pier van Cape Agulhas. Een beloofde een supermooie dag te worden! Om 11.00 uur hadden we een reservering bij de lionwalk, een wandeling met leeuwen! Spannend, maar ik had er zoveel zin in. We kregen allemaal een stok en we mochten met de leeuwen wandelen, ze aaien en mooie foto's maken. Deze leeuwen zijn niet echt wild, want ze zijn zo gewend aan de omgang met mensen. Na de leeuwen hebben we een kano- en hiketocht gedaan naar een grote waterval. Daar hebben we wat foto's gemaakt en toen zijn we teruggelopen. We hebben gegeten en geslapen in het huis van Cape to Addo in Sedgefield.

De volgende dag weer op tijd uit bed en op naar de Cango Caves, de grotten in Oudtshoorn. Onderweg kwamen we ontzettend veel struisvogels tegen, maar Oudtshoorn is dan ook de struisvogelstad van de Western Cape. In de grotten heb ik de adventure tocht gedaan, maar daar had ik achteraf wel een beetje spijt van. Ik moest op mijn buik door de grotten tijgeren. Daar was ik totaal niet voorbereid. In de middag hebben we een game drive gedaan, een soort dierentuin waar je allerlei uitdagingen kunt aangaan. Ik heb een cheetah gehaald en gespeeld met de doodshoofdaapjes. Dit was zo'n gave ervaring! De meiden hebben crocodile cage diving gedaan, maar daar had ik niet zoveel zin in. 's Avonds zijn we in Sedgefield uit eten geweest en hebben we weer geslapen in het huis van Cape to Addo.

Woensdag was de dag van de olifanten: we mochten we ze wandelen, ze eten geven en erop rijden. Zo spannend, maar het was zo gaaf! Een uur lang ben ik met 'mijn olifant' in de weer geweest. Ik had een nogal eigenwijze olifant die voornamelijk zijn eigen gang ging en niet echt de behoefte had om naar mij te luisteren. 's Middag zijn we naar de Bloukrans Bridge gereden, waar één van de meiden wilde bungee jumpen. Dit is de hoogste bungee jump van de wereld. De mensen die mij goed kennen, weten dat ik niet heb gesprongen. Ik ben wel op de brug geweest, maar dat was genoeg voor mij. We hadden nog een paar uurtjes in de auto te gaan, dus we zijn op tijd vertrokken en hebben geslapen in een prachtig hostel. Helaas heb ik er weinig van gezien, want het was al donker toen we aankwamen en we zijn ver voor zonsopkomst weer vertrokken.

Vroeg uit bed, om 4.40 ging de wekker. Vandaag is de dag van de Safari in Addo die om 6.00 uur zou starten. Toen we daar aankwamen, bleek de safari pas om 7.00 uur te beginnen. Nog een uurtje slapen in een koude auto dus! Maar om 7.00 was het dan echt zover, op naar de Big Five! We hebben leeuwen, olifanten, buffels, stokstaartjes, zwijnen en nog heel veel andere dieren gezien. Ik vond het zo spannend! Tegen het eind van de middag zijn we aangekomen bij een hostel aan het strand in Jeffreys Bay. We hebben een korte strandwandeling gemaakt en zijn nog even naar het dorp gelopen. 's Avonds zijn we heerlijk uit eten geweest bij een visrestaurant.

De een na laatste dag alweer! 's Ochtends hebben we paard gereden op het strand. Mijn paard vond het interessant om met mij op zijn rug in het zand te gaan rollen. Een gids heeft mij moeten redden. Ik heb echt niets met paarden, nu weet ik het zeker! Na terugkomst hebben we twee uurtjes op het strand geleden, want Conrad moest wat administratief werk doen. 's Middags hebben we ziplining (tokkelen) gedaan. Ik vond het zo spannend, maar wel erg leuk! Daarna zijn we al een stuk terug gereden en hebben we nog wat mooie foto's gemaakt bij de zonsondergang in Knysna. We hebben nog een keer geslapen in Sedgefield en we zijn nog een keer uit eten geweest, want het is alweer de laatste avond...

De laatste dag, veel in de auto om op tijd terug te zijn in Kaapstad. De meiden vliegen vanavond terug naar Canada. Ik wilde helemaal niet naar huis, ik heb het zo naar mijn zin gehad! Onderweg hebben we nog een kort bezoekje gebracht aan de aloe-vera fabriek, waar ik wat cadeautjes heb gekocht. En opnieuw in de auto, op weg naar Kaapstad. En tegen het eind van de middag was ik weer thuis. De rest is 's avonds op stap geweest, maar ik was doodop van de korte nachten en lange dagen. Maar ik heb zo ontzettend genoten en ik ben zo blij dat ik het gedaan heb!

Zondag was een uitrustdag voor mij. We zouden met het hele huis naar een feestje gaan, maar het was afgelast omdat het ontzettend slecht weer zou worden. Het heeft dan ook de hele dag geregend, wat een rotweer! Ik was alweer vergeten dat dit zo irritant was. Ik heb gewassen en veel aan school gewerkt want morgen begint onze pilotstudy! En zaterdag vertrek ik alweer naar papa en mama in Johannesburg. Zin in! Echt iets om naar uit te kijken!

  • 06 Mei 2014 - 11:52

    Lia:

    Hoi Nienke

    Wat heb je weer een fantastische week gehad. Veel herkenbare dingen gezien dus moet zeker mooi geweest zijn. Nog even een weekje hard werken en dan genieten van je ouders. Kunnen zij ook het mooie land gaan beleven.

    Gr Lia

  • 06 Mei 2014 - 11:58

    Ine Van Den Broek:

    Hoi Nienke,wat een mooi reis verslag fijn dat je er zo van geniet.Dit is dus het het aangename met het noodzakelijke combineren.
    Wij wensen je veel plezier samen met je ouders.

    Groetjes Wim en Ine van den Broek

  • 06 Mei 2014 - 17:33

    Marjoleine:

    Hey Nienke

    Wat leuk dat je zo'n leuke week hebt gehad! Mooie ervaringen die je nooit gaat vergeten.
    Veel succes met je studie deze week en heel veel plezier met je ouders volgende week!

    Groetjes Marjoleine

  • 06 Mei 2014 - 19:02

    Els Voermans:

    Nou Nienke, volgens mij heb je nog nooit zoveel het woord 'spannend' gebruikt achter elkaar! Maar dat was het dan ook, als ik alles lees wat je allemaal gedaan hebt. GEWELDIG!
    Groetjes, Els

  • 06 Mei 2014 - 20:18

    Adri De Bondt:

    Hallo Nienke

    Weer een spannend verhaal, nu ga je het nog eens dunnetjes overdoen met je ouders.

    Als ik jou verhaal lees beleef ik onze vakantie ook weer, iedereen die dit verslag van jou leest zal niet bevatten wat het in werkelijkheid is.

    Het land is zo mooi natuur, dieren, mooie mensen is niet te bevatten dat er zoveel onrust is.

    En zoveel armoede en onrechtvaardigheid.

    Alles draait om geld, goed dat er zoveel vrijwilligers zijn in de hoop dat de mensen het oppikken.

    Wens jou nog fijne weken toe, geniet met je ouders en je collega's.

    Warme groet van ons Adri & Leen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 443
Totaal aantal bezoekers 16236

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: