Vijfde week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu Vijfde week in Zuid-Afrika - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Nienke Hofsteenge - WaarBenJij.nu

Vijfde week in Zuid-Afrika

Door: Nienke

Blijf op de hoogte en volg Nienke

16 Maart 2014 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Ja, ja... en ook de vijfde week is alweer voorbij! Wat gaat de tijd snel, ik heb nauwelijks tijd om een verhaaltje te schrijven over de afgelopen week. Maar ik ga het weer proberen.

Ik ben de week rustig begonnen: ik heb boodschappen gedaan, gewassen en thuis gewerkt aan mijn literatuurstudie voor het project.'s Middags zijn we naar een bar met Wifi gegaan om daar verder te werken. Het internet in huis is namelijk erg langzaam en het is vaak druk in de huiskamer. Ik vind het lastig om me te concentreren en om te overleggen met Diede en daarom is het makkelijker om ergens anders te gaan zitten. 's Avonds zijn Diede en ik naar Camps Bay gereden en hebben we een strandwandeling gemaakt. We hebben daar heerlijk aan de boulevard wat gegeten en daarna zijn we weer naar huis gereden.

Op dinsdag gaan we voortaan naar de Sinenjongo-school in de townships. We hebben nogmaals met de studenten en docenten gepraat en deze keer zijn we met onze eigen auto daarheen gereden! Best spannend, maar het is allemaal goed gegaan. Ik ga steeds meer het belang van het project inzien. We hebben vandaag gekeken naar de drie Eerste Hulp boxen van de school en dat is echt dramatisch... Alles is vies en smoezelig, leeg, over de datum of zonder etiket. Echt vreselijk! Als er echt iets aan de hand is, kunnen ze geen Eerste Hulp verlenen omdat ze de spullen niet hebben, maar ze hebben ook geen idee waar ze moeten beginnen. Ik heb wat foto's gemaakt, maar het is me nog niet gelukt om die bij mijn blog te krijgen. Ik ga het deze week nog een keer proberen. 's Middags zijn Diede en ik naar Houtbay gereden, voor de markt. Helaas was deze alleen open in het weekend. We hebben uitgebreid gelunched en daarna zijn we weer naar huis gereden. Ik heb een rustige avond gehad, ik heb wat gelezen en wat dingetjes uitgewerkt.

Woensdagochtend hadden we een afspraak met Chloe, onze contactpersoon tussen de UCT en de Sinenjongo-school. We hebben haar onze ideëen over het project verteld en ze was erg enthousiast. We hebben hard gewerkt en hebben volgens haar goed gekeken naar de vraag van de school. We willen graag meelopen op de ambulance en de Spoed Eisende Hulp. We hebben gevraagd aan Chloe hoe we dit kunnen realiseren. Voor de ambulance heeft ze een mailtje gestuurd en ze heeft ons meteen meegenomen naar de 'Emergency Unit' van het Groote Schuur Hospital. Onvoorstelbaar dat je daar gewoon naar binnen kunt lopen en achter de bedgordijnen kunt kijken. Het woord privacy hebben ze hier nog nooit van gehoord. We hebben het hoofd van de unit gesproken en hij vind het geen probleem dat wij meelopen, we moeten alleen wat formulieren tekenen. Nou, dat is geregeld! 's Avonds zijn we naar de sportschool geweest.

Donderdag 13 maart, voor mij altijd een heftige dag omdat het de sterfdag van Raoul is. Inmiddels weet ik dat de voorafgaande dagen vaak moeilijker zijn dan de dag zelf. 's Ochtends ben ik met een rotgevoel opgestaan, want daar zit je dan aan de andere kant van de wereld... Gelukkig kreeg ik al snel een aantal lieve berichtjes. En mijn huisgenoten hebben er tijdens het ontbijt ook bij stilgestaan, echt superlief van ze! Samen met Diede ben ik gaan surfen op het strand van Muizenberg. Ik had aangegeven dat ik iets actiefs wilde doen want afleiding werkt vaak het beste. Ik heb ontdekt dat ik geen talent heb: aan de ene kant op mijn board en aan de andere kant weer net zo hard eraf. Maar Diede had duidelijk meer talent. Maar goed, het was hartstikke leuk maar misschien moet ik de volgende keer een lesje nemen. 's Avonds zijn we met de hele groep uit eten gegaan, omdat Anouk jarig was. Een deel van de groep is daarna op stap gegaan, maar ik ben lekker mijn bed in gedoken.

Vrijdag zijn Diede, Renée en ik op tijd opgestaan om te gaan sporten. De groep die op stap was geweest, zijn pas om 6.00 uur binnen komen rollen dus die waren nog niet in staat om mee te gaan. Toen wij terugkwamen begonnen mijn huisgenoten langzaam wakker te worden. Ik heb alle stapverhalen aangehoord en de rest besloot uit te gaan brakken op het strand. Ik ben thuis gebleven omdat ik nog wat dingen voor het project wilde uitwerken. Ik ben bezig geweest met mijn literatuurstudie, de informatie voor de pocketcard en een overzicht voor de jongens van Multimedia Design op welke manier ze ons kunnen ondersteunen. 's Avonds zijn we allemaal vroeg naar bed gegaan!

De volgende dag zijn Diede en ik naar de Old Biscuit Mill geweest, een markt bij ons in de buurt. We waren er al een keer geweest, maar dat is zo verschrikkelijk gezellig. Het is voornamelijk een foodmarket waar je allerlei producten kunt proeven en kopen. Echt heerlijk! Zo heb ik bitterballen, een bessensmoothie, chocolade, fudge, gedroogd fruit en heel veel biltong gegeten. Ik ben overigens gek op biltong, ik heb bijna altijd wel een zakje in mijn tas zitten! 's Middags zouden Diede ik gaan paardrijden op het strand, maar dat was helaas vol. We zijn naar Waterfront gereden en hebben daar wat rondgelopen en een boottocht gemaakt. Ik heb voor het eerst dolfijnen gezien, wauw! We hebben daar een heerlijke salade op en daarna zijn we naar Canal Walk gegaan om nog even te shoppen. Ik heb een webcam voor mijn laptop gekocht, waardoor ik eindelijk kan skypen met beeld. Ik heb dit toen ik thuiskwam meteen uitgeprobeerd en even geskyped met papa en mama. Fijn!

En ja... de laatste dag van deze week. Ik heb teveel dingen om te doen en te weinig dagen in een week. Vandaag hadden we met de hele groep surfles. Ik heb nog steeds weinig talent, maar... er zit vooruitgang in! Het is me nog niet gelukt om op mijn board te blijven staan, maar ik kan al op mijn board blijven liggen. Diede heeft nog een klein ongelukje gehad met haar board want ze heeft haar vinger opengehaald. Gevaarlijk, want bij Muizenberg zitten vaak haaien en die houden wel van bloed! We moesten op tijd naar huis want vanavond was het volle maan en dan moet je een keer gepicknicked hebben op Lions Head. Dit is een berg waar je de zonsondergang prachtig kunt zien. Aan de ene kant heb je een mooi uitzicht over Kaapstad en aan de andere kant kijk je uit over de verschillende stranden en baaien. Na de zonsondergang loop je in het maanlicht terug naar beneden. Het was echt een geweldige ervaring, ik heb zo genoten!

Ik heb weer genoeg gezien en gedaan de afgelopen week en ook voor de komende week staat er weer genoeg op de planning. Dus tot volgende week maar weer! Veel liefs uit Kaapstad...

  • 17 Maart 2014 - 10:43

    Liza:

    Wat een leuk verhaal weer Nienke. Inderdaad donderdag een mindere dag,maar het is goed dat we er toch een mooie dag van maken, door er over te praten. Succes met jullie project en inderdaad biltong is lekker. Kus

  • 17 Maart 2014 - 11:56

    Els Voermans:

    Hoi Nienke,
    Geweldig steeds om je verhalen te lezen. Wat heerlijk die combinatie van hard werken, maar ook heel veel genieten en ondernemen. Ik kijk weer uit naar je volgende verslag. Lieve groetjes, Els

  • 17 Maart 2014 - 15:18

    Wim En Ine Van Den Broek:

    Nienke aller eerst bedankt voor je felicitatie.
    Wat een mooi stuk weer,zo te lezen heb je het er goed naar je zin,en vordert het project waar jullie mee bezig zijn.
    Het is genieten en werken een mooie combinatie zo.
    Succes verder met dit alles en tot volgende week.

    Groetjes Wim en Ine

  • 18 Maart 2014 - 16:57

    Oma Drenthe:

    Lieve Nienke
    Jou reisverslag weer gelezen, en dat was weer heel mooi
    Jij ziet en beleefd daar genoeg.
    Dit wordt een tijd om nooit te vergeten
    Geniet er van meisje.
    Bedankt voor je kaartje.
    Lieve groetjes Oma uit Borger

  • 21 Maart 2014 - 14:50

    Lia:

    Hoi Nienke
    Wat heb je weer een enerverende wek achter de rug. Gelukkig kun je naast het harde werken ook nog genieten van het mooie kaapstad. Succes met je opdracht en het inzamelen van het geld.

    Gr Lia

  • 24 Maart 2014 - 11:02

    Maya:

    Hallo Nienke


    Een late reactie maar ik blijf je volgen.
    Wat zijn jullie goed bezig zeg,goed idee om geld in te zamelen gaat vast wel lukken.
    En wat het surfen betreft je kunt niet alle talenten hebben.
    Veel succes en blijf vooral genieten .



    Veel liefts May en Peter


  • 31 Maart 2014 - 12:37

    Kirsten:

    Hi Nienke,

    Ik had beloofd om al je blogs te lezen maar heb een beetje gefaald de afgelopen weken dus ben het nu aan het inhalen. Ik vraag me toch af wat er met die man is gebeurd waar je het een aantal blogs geleden over had. Dat hij je in 2 uur kon leren surfen en dat jij anders je geld zou terug krijgen ;).

    Ik ga weer even verder lezen. Final reaction volgt op je blog van 30 maart!

    X Kirsten (van de blauwe he)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Nienke

Actief sinds 24 Dec. 2013
Verslag gelezen: 478
Totaal aantal bezoekers 16229

Voorgaande reizen:

10 Februari 2014 - 29 Mei 2014

Afstuderen in Zuid-Afrika

Landen bezocht: